Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time blev kaldt forkert. Indlæsning af oversættelse for Avada
-domænet blev udløst for tidligt. Dette er normalt en indikator for, at noget kode i pluginet eller temaet kører for tidligt. Oversættelser bør indlæses ved init
-handlingen eller senere. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 6.7.0). in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":763,"date":"2022-10-20T13:43:36","date_gmt":"2022-10-20T11:43:36","guid":{"rendered":"https:\/\/www.propublic.dk\/?p=763"},"modified":"2023-02-14T11:55:52","modified_gmt":"2023-02-14T10:55:52","slug":"afbureaukratisering-forudsaetter-forstaaelse-af-virksom-praksis","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.propublic.dk\/2022\/10\/20\/afbureaukratisering-forudsaetter-forstaaelse-af-virksom-praksis\/","title":{"rendered":"Afbureaukratisering foruds\u00e6tter forst\u00e5else af virksom praksis"},"content":{"rendered":"
“Lad medarbejderne bruge deres gode hoveder og varme hjerter”. S\u00e5dan sagde statsminister Mette Frederiksen i sin nyt\u00e5rstale 1. januar 2022 og satte dermed gang i endnu en diskussion om n\u00f8dvendigheden af afbureaukratisering i den offentlige sektor. For tiden er det ogs\u00e5 et centralt valgkampstema, men i realiteten har det med j\u00e6vne mellemrum v\u00e6ret bragt p\u00e5 banen i den offentlige debat siden 1980’erne.<\/p>\n
Udfordringen for afbureaukratisering er, at mange regler, kontrolmekanismer, dokumentationskrav og tilsyn i den offentlige sektor kan legitimeres fra forskellige perspektiver og positioner. Fra et retssikkerhedsperspektiv kan man fx argumentere for det n\u00f8dvendige i at dokumentere, at alle \u00e6ldre f\u00e5r den hjemmehj\u00e6lp, som de har f\u00e5et bevilget. Fra et sundhedsperspektiv er det vigtigt at f\u00f8re tilsyn med offentlige institutioners f\u00f8devareh\u00e5ndtering. Fra et forvaltningsperspektiv skal \u00f8konomistyringen sikre budgetoverholdelse og at ressourcerne anvendes til form\u00e5let. Fra et fagforeningsperspektiv er det vigtigt, at aftaler om arbejdstid overholdes. Og s\u00e5 videre. Du kan sikkert selv forts\u00e6tte listen af hensyn, som det bliver sv\u00e6rt at luge markant ud i, hvis de alle skal tilgodeses.<\/p>\n<\/div>
M\u00e5ske har vi behov for at starte et andet sted? For at tr\u00e6de et skridt tilbage og se p\u00e5, hvilke antagelser om den offentlige service, som mange af vores regler, dokumentationskrav og tilsyn egentlig baserer sig p\u00e5.<\/p>\n
For eksempel er antagelserne bag megen statslig og kommunal styring af fagprofessionel praksis i det offentlige, at udfordringerne med offentlig service prim\u00e6rt er stigende udgifter eller a<\/span>t der blandt de fagprofessionelle hersker en “jeg ved bedst” -tilgang, som st\u00e5r i vejen for at g\u00f8re det, som borgerne eller politikerne \u00f8nsker. Derfor kommer styringen til at fokusere p\u00e5 budgetoverholdelse og kontrol af de fagprofessionelles adf\u00e6rd, fx gennem tjeklister og detaljeret tidsstyring.<\/p>\n Selvom \u00f8konomistyring er vigtig og selvom blind tillid til de fagprofessionelle kan misbruges, er tjeklister og standardisering ofte d\u00e5rlige redskaber<\/a><\/span> til at sikre kvaliteten af den offentlige service.<\/p>\n Et andet eksempel er, n\u00e5r faglige organisationer antager, at deres medlemmers motivation prim\u00e6rt er drevet af h\u00f8j l\u00f8n og gunstige arbejdsvilk\u00e5r. Det skaber fokus p\u00e5, om aftaler om till\u00e6g og arbejdstid overholdes. Det er ogs\u00e5 vigtigt, men hvad betyder det for kvaliteten af den offentlige service, n\u00e5r det i nogle tilf\u00e6lde er det professionelt rigtige at v\u00e6re sammen med borgerne uden for almindelig \u00e5bningstid?<\/p>\n<\/div> Mange af de eksisterende hensyn i styringen af den offentlige service har ikke s\u00e5 meget at g\u00f8re med, hvad der skaber h\u00f8j kvalitet af den service, der leveres. Det er et problem, fordi styring skaber adf\u00e6rd. Hvis vi baserer styring af den offentlige service p\u00e5 antagelser om de fagprofessionelles adf\u00e6rd, der kun i mindre grad underst\u00f8tter kvaliteten af den offentlige service, og somme tider fjerner fokus derfra, vil man f\u00e5 adf\u00e6rd, som ikke er effektiv for de borgere, som man skal hj\u00e6lpe<\/a><\/span>.<\/p>\nStyring skaber adf\u00e6rd<\/h3><\/h1><\/div>