Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time blev kaldt forkert. Indlæsning af oversættelse for Avada-domænet blev udløst for tidligt. Dette er normalt en indikator for, at noget kode i pluginet eller temaet kører for tidligt. Oversættelser bør indlæses ved init-handlingen eller senere. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 6.7.0). in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/7/2/propublic.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 {"id":973,"date":"2023-12-19T15:50:26","date_gmt":"2023-12-19T14:50:26","guid":{"rendered":"https:\/\/www.propublic.dk\/?p=973"},"modified":"2023-12-19T15:50:26","modified_gmt":"2023-12-19T14:50:26","slug":"ledernes-trivsel-er-et-organisatorisk-ansvar-hvordan-passes-der-paa-lederne-naar-de-passer-paa-medarbejderne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.propublic.dk\/2023\/12\/19\/ledernes-trivsel-er-et-organisatorisk-ansvar-hvordan-passes-der-paa-lederne-naar-de-passer-paa-medarbejderne\/","title":{"rendered":"Ledernes trivsel er et organisatorisk ansvar: Hvordan passes der p\u00e5 lederne, n\u00e5r de passer p\u00e5 medarbejderne?"},"content":{"rendered":"

<\/div><\/div>

Ledernes trivsel er et organisatorisk ansvar – Hvordan passes der p\u00e5 lederne, n\u00e5r de passer p\u00e5 medarbejderne?<\/h1><\/h1><\/div>

Af Nathalie Skovgaard, Ledelsespartner ved K\u00f8benhavns Politi<\/h4><\/h1><\/div>

Der findes et utal af b\u00f8ger og forskning der fort\u00e6ller os, at medarbejderes trivsel og pr\u00e6station h\u00e6nger sammen. Den samme litteratur peger p\u00e5 lederne som de prim\u00e6re akt\u00f8rer for at skabe og underst\u00f8tte denne trivsel. Derudover er det en velkendt forst\u00e5else, at et af de mest forekommende grunde til at folk mistrives og siger op, er relationen til deres n\u00e6rmeste leder.<\/p>\n

Derfor handler uendelig meget ledelseslitteratur om, hvad lederen skal g\u00f8re og ikke g\u00f8re for at skabe de bedst mulige rammer for, at medarbejderne har det godt for at g\u00f8re det godt.<\/p>\n

Jeg har arbejdet med ledelse i mange \u00e5r \u2013 b\u00e5de som leder, som HR-partner og r\u00e5dgiver for ledere, som underviser og censor i ledelse p\u00e5 diplom- og masterniveau, og nu som ledelsespartner og coach. Og det var f\u00f8rst, da jeg stod med det formelle ledelsesansvar, bl.a. for det psykiske arbejdsmilj\u00f8 p\u00e5 koncernniveau i en offentlig styrelse, at noget gik op for mig: Ledernes trivsel var ikke et begreb man i praksis interesserede sig for. Det var ikke eksisterende som tema i trivselsdagsordenen.<\/p>\n<\/div>

Ensom frustration<\/h3><\/h1><\/div>

Den erkendelse var for mig b\u00e5de en faglig og intellektuel af slagsen, men i lige s\u00e5 h\u00f8j grad ogs\u00e5 foranlediget af min egen oplevelse af, at min trivsel var lige s\u00e5 p\u00e5virket af rammer og relationer som leder, som det var, da jeg ikke havde ledelsesansvar. Jeg var bare meget mere ensom i min frustration og mistrivsel, n\u00e5r den ramte. Og jeg havde stadig ansvaret for at mine medarbejdere trivedes.<\/p>\n

Jeg husker tydeligt, de gange, hvor organisationen i lange perioder var presset p\u00e5 ressourcer og politiske dilemmaer. Det havde typisk en meget negativ p\u00e5virkning af samarbejdsrelationerne i ledergruppen. At komme fra konfliktramte m\u00f8der, v\u00e6re udmattet af mange overarbejdstimer og mest af alt have lyst til at skrige eller gr\u00e6de af frustration \u2013 og s\u00e5 skulle rumme og favne medarbejdere, der var fagligt frustrerede eller pressede og kede af det, med empati og tydelighed.<\/p>\n

Der slog det mig for f\u00f8rste gang. Hvordan skal jeg kunne v\u00e6re den leder, der skaber de bedst mulige rammer og kommunikere tydeligt og trov\u00e6rdigt til mine medarbejdere, n\u00e5r jeg mangler overskud og selv er ked af det, tr\u00e6t og frustreret?<\/p>\n<\/div>

Ensidigt fokus<\/h3><\/h1><\/div>

Og der blev jeg grebet af en faglig interesse. Hvorfor besk\u00e6ftiger organisationer sig ikke med deres lederes trivsel, n\u00e5r der er s\u00e5 meget evidens for at ledere har s\u00e5 stor betydning for medarbejdernes trivsel, fastholdelse og pr\u00e6station? For hvordan kan vi forvente, at en leder har overskud til at v\u00e6re den bedst mulige version af sig selv og dermed skabe rammer for god trivsel, hvis hun eller han selv mistrives?<\/p>\n

Der gik dog nogle \u00e5r, inden jeg fik mulighed for at l\u00f8fte den interesse og opm\u00e6rksomhed til et organisatorisk niveau. De sidste par \u00e5r har jeg lavet min egen unders\u00f8gelse p\u00e5 ledertrivsel og fandt at meget af den litteratur og forskning der findes p\u00e5 omr\u00e5det, har fokus p\u00e5 individet som psykisk system og som oftest handler om, hvad lederen skal g\u00f8re for at undg\u00e5 eller komme ud af stress. F\u00e5 sin s\u00f8vn, dyrk motion, spise sundt og l\u00e6re at organisere sig og sige fra.<\/p>\n

Og ja, det er da absolut fundamentet for at fungere godt som menneske \u2013 uanset om man har ledelsesansvar eller ej \u2013 men, det kan slet ikke st\u00e5 alene.<\/p>\n<\/div>

Organisatorisk ansvar<\/h3><\/h1><\/div>

Min pointe er, at hvis der virkelig skal g\u00f8res noget for at sikre de bedst mulige betingelser for at underst\u00f8tte og skabe ledertrivsel (og dermed \u00f8ge sandsynligheden for bedre trivsel for medarbejderne), skal der ogs\u00e5 tages ansvar p\u00e5 et organisatorisk niveau. Men hvad betyder det og hvordan kan det g\u00f8res i praksis?<\/p>\n

Indenfor de sidste par \u00e5r, har faglige organisationer inden for det offentlige og den private sektor som BFA og Finansforbundet udviklet gode r\u00e5d og redskaber til, hvordan organisationer kan arbejde med ledernes trivsel. Se f.eks. her<\/a><\/span> eller her<\/a><\/span>.<\/p>\n

I min nuv\u00e6rende rolle som ledelsespartner og coach i K\u00f8benhavns Politi, arbejder jeg med f\u00f8lgende hypoteser, som jeg i praksis afpr\u00f8ver og l\u00f8bende evaluerer p\u00e5:<\/p>\n

Ledernes trivsel p\u00e5virkes af:<\/p>\n